När jag låter nörden i mig tala

Faktaruta: Magmatiska djupbergarter

En magnatisk bergart är en bergart som bildats genom att jordens magma trängt genom jordskorpan och stelnat. Dessa bergarter kallas också för vulkaniska bergarter.

Jag använder mig främst av två av dessa bergarter i mina naturstens mosaiker.


Granit är Sveriges vanligaste bergart och består av en sammansättning av mineralerna fältspat, glimmer, kvarts, hornblände och pyroxen.


 Granit

Färgen på granit kan variera mycket då färgerna på mineralerna kan skifta mellan vitt, rött och svart. Dess invärtes struktur kan både ha stora eller små kristaller. Desto längre ner i jorden graniten har skapats desto större blir kristallerna då det tagit lång tid för den en gång glödande massan att stelna. Mindre kristaller finns längre upp i jordskorpan där de stelnat långsammare i den alltmer avtagande värmen.


Diabas förekommer allmänt i Sverige och är en svart sten vars svärta kommer från ytterst små korn av järn och titanoxid och dess täthet gör den till en hård slitstark bergart. Diabasens hårdhet är ett resultat av en relativt hastig avkylning som den utsattes för då den sköts upp ur jordens magma. Tätheten och förekomsten av järn gör den till en tung sten. Kristallernas storlek avgörs av hur snabbt stenen blivit nedkyld.

  

 Diabas

Diabas löper genom berg som svarta ådror, ibland tunna ibland kilometertjocka, dessa mörka ränder sägs vara djävulens hjulspår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0