Ett hamsteröde

En vän till mig och Mathias berättade med ledsna ögon om sin hamsters död. Med vetskapen om att hamstern levt ett långt och gemytligt hamsterliv så var det en aning svårt att hålla sig för skratt, jag försökte i alla fall medan Mathias skrattade högt.


Nu så var det så att detta inte var deras hamster, det var inte ens en lånehamster, utan hamstern kom in i deras liv efter att de gått med på att ta hand om den någon vecka. Veckan blev ett år och ägaren hade fortfarande inte hämtat gnagaren. Inte heller betalade han för maten som han lovat och även då de umgicks så tog han aldrig med sig djuret hem.


Men nu så blir ju inte hamstrar så gamla och eftersom hamstern inte var purfärsk när de godmodigt tog in den så blev den sjuk och var nyligen tvungen att avlivas efter ca ett år.


Eftersom detta är en liten stad så känner alla varandra, mer eller mindre. Det är i alla fall troligt att om en gitarrist får ärva en hamster av någon så kommer den andra gitarristen i bandet veta vem den egentliga hamster ägaren är. Och det viste Mathias, så när vi hittade hamnstens husse stå och röka utanför ICA så hälsade han och Mathias på varandra.


Tja, allt bra? Frågar Mathias


Ja, fan allt är bra! Svarar hamster ägaren.


Tystnad. Lite för lång tystnad så där bekanta emellan.


Beklagar sorgen! Säger Mathias med alvarlig röst.


Ja fan, det är förjävligt!


Jag står nu och biter mig i kinderna för att inte börja skratta. Vist det kan tyckas morbitt eller okänsligt men det är humor.  Speciellt när man vet att hamstern ligger nedfrusen i en frys i väntan på sommartider och den begravning som den rättmätligen förtjänar.


Mathias och jag gick in på ICA.


Mathias: "Vilket konstigt samtal det där blev"!   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0