Orientalisk gryta

I går så bjöd vi på mat, födelsedags mat, så här en månad efter Mathias födelsedag.

Klockan sju skulle gästerna komma och klockan sex så lämnade vi affären. Mycket väl planerat!

Förvirring utbröt i köket och det flög ris över hela golvet.

Vi skulle laga orientalisk gryta, väldigt gott när min mor gör den, men senast jag försökte mig på rätten så blev resultatet högst tvivelaktigt. Men jag förbihåller mig rätten att skylla ifrån mig då min mor bara gett mig halva receptet vilket jag följde till punkt och pricka. Produkten av detta blev ätbar men inte så mycket mer. Denna gång så bad jag om att få HELA receptet!

Så efter att det skrikits klart och riset var upp sopat så kunde vi, med viss förvåning, servera en mycket lyckad maträtt i lagom tid till att gästerna kom.


Ingredienser:

1 gul paprika

1 röd paprika

500 g Krossade tomater

Halv dl Chilisås

3 dl grädde

1 tsk Sherwood curry

1 vitlöks klyfta

1 tsk salt

Kräftstjärtar (salt, dill)


Steka de hackade paprikorna i olja. Pressa i vitlöken, steka 5-10 min. Hälla i curry, chili och salt. Puttra 2 min. Hälla i krossade tomater, röra i grädde. Kocka lite. Precis innan man äter det så häller man i kräftstjärtarna.


Nu så har jag bidragit till mat Sverige.  Mat chock, mat chock, mat chock!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0