Nya rutiner i bebistempo

Det har varit väldigt svårt att hitta tid till att blogga sedan Signe kom och även de stunder jag har tid så har jag inte vetat vad jag ska skriva. Det händer så mycket hela tiden att det är svårt att sammanfatta. Dessutom så har jag svårt att minnas vad som händer och när, speciellt första veckan efter att Signe föddes är väldigt blurrig. Och jag som är förvirrad även i vanliga fall.


Men vi har nu börjat finna lite vardag i allt det nya och bygger sakta men säkert upp en struktur runt våra dagar. Allt kräver planering och det är ett helt företag att ta sig utanför dörren. Vi kör på Signe tid och har inte behövt stressa utan anpassar oss efter hennes dygnsrytm och humör.


Hitintills så har hon gjort det lätt för oss och skriker inte så mycket utan snarare gnisslar och piper när hon inte är helt nöjd. Då så är det alltid ett av alternativen: blöja, mat, sömn eller sällskap som gäller. Hon låter oss till och med sova om nätterna, eller ja... i alla fall stötvis med två-fyra timmars intervaller. Jag som alltid brukar sova hårt vaknar numera av minsta pip från Signe. Mathias som brukar vara lätt väckt sover sig igenom Signes och mina nattliga amningsstunder och blöjbyten. Vi har kommit på att det är bra att jobba i skift. Efter att hon är matad och bytt så kan hon ha lite svårt att somna om och då så får Mathias vyssa henne.


De senaste två dagarna så har hon dock varit lite skrikigare än vanligt. I går så hade hon en riktig skrikattack på kvällen. Jag tror att hon var övertrött då hon varit vaken mycket längre än vanligt. Vi löste det med en promenad med vagnen, vagnen är tydligen väldigt skön att sova i.


Jag märker att jag har blivit väldig effektiv med att nyttja tiden sedan Signe kom. Det gäller att passa på att göra allt det där när hon sover. Det kan tilläggas att jag numera inte har något problem med att äta kall mat och dricka kallt te.


Just nu så ligger hon och halvsover i vagnen efter ett bad. Hon testar en ny frisyr och ser lite rolig ut när allt hår står ut som ett fluff på huvudet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0