Antikrundan

Igår så slog systrar Rönnqvist ner i Nyköping för att bidra till Antikrundan som spelades in i Pelles lusthus. Jag packade ner Signe och en kinesisk keramik bytta i vagnen och tog mig ner på stan. En lång kö av människor bärandes på underliga saker avslöjade Antikrundans position och jag hittade min mor och mostrar mitt i smeten. Jag började befara att vi skulle bli kvar där LÄNGE. "Det är bara att gå in" blev jag upplyst av Neta. Jaha, tänkte jag och knatade in i lokalen som huserade Antikdekarna och halva nyfikna Nyköping. På något sätt, i sann Rönnqvist andra, så hade de fixat så att vi fick gå förbi hela kön, fråga mig inte hur men jag är inte förvånad.


Inger visade upp klocka efter klocka och kön växte bakom oss. Många sorterades bort medan vissa tittades på grundligare. Två av klockorna är tydligen kommande antikviteter och något för Signe att visa upp i en framtida Antikrunda.



Min bytta (som jag stulit från min mor) visades upp och så som pappa redan upplyst mig om så var den från ca 1920-tal från Kina. Värd mellan 1000 och 2000 kr. Det är en bonsai kruka och kommer också användas som en sådan hädanefter. Det som avslöjade åldern var dels att det stod China på den och dels att drakarna hade 5 klor något som bara kejsare fick ha på sin keramik men som senare blev allmänt.


Bild på en av de klockor som Inger visade som är kul men som inte är något mer än det. Jag snodde med den hem då det även är en ring och mamma inte kan ha den. Jätte söt liten klocka.


Intressant dag och det ska bli kul att titta på avsnittet då det sänds på TV för att se vad det var Antikrundan fastande för.


Kommentarer
Postat av: Karin

Det är tack vare min mor som ni fick smita före...hehe. Låter som en trevlig dag ni hade, med hamnen som avslut...=) PÖss

2009-08-24 @ 10:58:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0