Filosofiska på kvällskvisten

http://svt.se/2.33686/1.1637065/kycklingar_arver_inlart_beteende?lid=is_search527895&lpos=0&queryArt527895=h%F6ns&sortOrder527895=3&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0


Mathias berättade något för mig i kväll som tydligen varit på nyheterna men som jag missat. I ett svenskt experiment gjort på höns har det kommit fram att våra erfarenheter lagras som ett minne i generna och förs vidare till nästa generation.


Hönsen hade delats in i två grupper där ena gruppen fick mat på ett traditionellt och för en höna lättåtkomligt sätt. I den andra gruppen så var det svårare att få tag på mat och hönsen fick jobba för födan. De kycklingar som föddes av testhöns som fått jobba för maten hade en medfödd fallenhet för att leta mat. En kunskap deras föräldrar fått lära sig genom erfarenhet.



Filosofiska som vi är så började vi diskutera detta fascinerande faktum som först kändes banbrytande men som efter lite fundering kändes självklart. Detta har ju folk vetat i alla tider. Man blir som sina föräldrar, man kommer inte undan, det ser gen-minnet till.


E
gentligen så är det ju inte konstigare att ärva erfarenheter än att ärva utseendet det är ju bara vi människor som vill att våra personligheter ska vara en produkt av oss själva alternativt en högre stående makt och inte en produkt av våra föräldrars val i deras liv. Vi vill ha en förklaring för allt omkring oss men vill att personligheten ska förbli ett mysterium för stort för att kunna lösas. 

 

Lite nervöst så började jag fundera på vad det är som definierar mig som person. Mina negativa sidor flackade förbi men jag bestämde mig för att det måste vara min kreativitet. Det är det som driver mig och som hela tiden pågår, dels medvetet dels utan att jag tänker på det. Det är min kreativitet som måste ha karvat sig djupast i mina gener, ärvt från mina föräldrar och nu (med största sannolikhet) nedärvt till Signe.

Men vist är det en hissnande tanke att det man gör, det man gör med hela sin själ, de val som definierar den man är ärvs vidare till ens barn. 



Men jag var naturligtvis tvungen att dra detta länge. Dessa historier om minnen från tidigare liv måste ju vara minnen i generna ärvda av anfadrar?

Detta faktum förklarar även varför människosläktet blir intelligentare och intelligentare. Vi är helt enkelt smartare än våra föräldrar för vi har ärvt deras erfarenheter.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0