Signes senaste nytt

Det senaste i Signe värld är att hon nu börjat sätta ihop två ord. Exempel är ”pinne slut” (hon pratade om salta pinnar som tagit slut) och ”Mimi borta” (Mimi är en mupp som försvinner i ett rökmoln i en film som hon nyss sett) eller ”mammas sko” som hon också säger.

Utöver att sätta ihop ord har hon börjar få koll på det här med ägande. Tidigare har saker saknat behörighet och hon har gladeligen delat med sig. Nu är vissa saker hennes och hon säger ”mammas data” om min dator och ”pappas data” om Mathias dator. Till Mathias glädje påstår hon att teven är hans.

Men detta med ägande har kommit med minde charmiga sidor också. Idag när jag skulle hämta henne på dagis kom jag på henne med att försöka ta en nalle från en annan flicka. Flickan ville inte ge bort nallen varpå Signe blev arg och slog henne. Signe slåss numera. Det gjorde hon INTE förut. Vet inte om jag ska skylla på dagis eller på normal utveckling. Misstänker normal utveckling då det här med att testa gränser verkar vara ett nödvändigt ont i social utveckling.

De hade även en insident med en ballong på dagis som fröknarna berättade om. Ena dagen när jag kom hade barnen en ballong att leka med. Alla var glada och tyckte ballongen var kul. En dag senare fick jag höra att de varit tvungna att beslagta ballongen då Signe bestämt att den var hennes och inte lät någon annan leka med den.

En liten verbal fröken med mycket åsikter… förstår inte hur de generna tagit sig in i mitt barn…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0