Inskolning i miniväxthuset

Mina fröer har anlänt och jag har påbörjat, den långt mer komplicerade, processen till små träd. Det skulle blötläggas och förvaras i kylskåp i en halv evighet för att sedan kunna så de små liven.

 

Jag har kommit så pass långt att vissa fröer är färdig i sin blötläggning har avancerat in i kylskåpet välförpackade med kaktusjord och perlit. Mammutfröna ligger fortfarande i vatten och ska ligga där i en vecka till och mina Blågran frön är nu planterade och har flyttat in i mitt ny införskaffade miniväxthus.

 

Mathias är en mycket tålig varelse som låter mig hållas med alla mina olika platskrävande intressen! Jag har lovat honom att vi ska så chili i växthuset så snart mina träd flyttar ut.


Bild på det numera belamrade fönstret i vardagsrummet.

 

Mammutträd

Såbeskrivning: Lägg fröna i vatten och byt vatten varige halvtimme tills vattnet inte längre färgas rött. Låt fröna ligga i vatten i en vecka, byt vatten dagligen. Fröna kan därefter sättas i såjord på 2 cm djup.

 

Heligt tempelträd (mamma träd)

Såbeskrivning: Rugga upp skalet på de stora fröna och lägg sedan i vatten i 24 timmar eller tills fröna ligger på botten. Lägg sedan fröna i en plastpåse tillsammans med fuktig kaktusjord. Förvara så i kylskåp 4-8 veckor. Sätt sedan fröna i såjord på 0.5 cm djup. Förvara varmt och ljust. Grobarhetstid upp till 365 dagar.

 

Japansk Fliklönn och Trident Mapel

Såbeskrivning: Lägg fröna i vatten 1-2 dygn. Lägg sedan fröna i en plastpåse tillsammans med perlit. Förvara så i kylskåp 4-16 veckor eller tills fröna fått rötter. Plantera sedan i kaktusjord 1 cm djupt.

 

Blågran

Så beskrivning: Ytså på blomjord och håll sedan fuktigt med blomspruta.



Kommentarer
Postat av: Karin

Att du orkar, haha. SKulle inte ha det tålamodet men det ska bli kul o se vad det blir av det hela =) Pöss

2010-03-26 @ 10:24:13
URL: http://onelifetolive.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0