Mammaträd

Jag har upptäck att det inte bara går att tjäna pengar på Tradera, det går även att spendera pengar där.

Gjorde misstaget att söka på ordet Bonsai och hittade en hel uppsjö av frön från olika träd. Jag började genast buda på en mängd olika frön, vann två aktioner. 6 st frön från ett Mammutträd som är världens störta träd i bonsai format och 6 st frön från ett träd som refererades till som ett mamma träd.

”Mammaträdet” är utrotningshota då träden är enkönade och det finns ett överflöd av pappaträd men nästan inga mammaträd. Måste ju naturligtvis ha ett mammaträd! Ska ha det som Bonsai men tänkte låta det växa sig lite större och ha det på balkongen. När vi sedan flyttar till hus kan jag plantera ut det och hoppas på att det får en flört med ett pappaträd.

Mammaträdet heter egentligen Ginko biloba eller Tempelträd.

Gissar att jag får hem mina frön i slutet av vecka. Ska bli kul att så små träd, passar bra nu till våren.

Här hemma bor redan två bonsaier. En av dem är ca 9 år. Jag tog en stickling från en bonsai som Mathias och jag hade när vi flyttade ihop. Den köpta bonsaien dog, så som de oftast gör, men min stickling som då var 2 cm växte och växte. Den har planetrats om otaliga gånger och står nu i en kruka lika stor som en kattlåda. Av den har jag tagit många sticklingar men alla överlever inte så länge att de faktiskt blir små träd men en av dem har växt på bra och står inne i Signes rum.


Bild på min egna bonsai som nu är 9 år.

Den senaste bonsaisticklingen. Ca 2-3 år och barn till den övre bonsaien.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0