Prylar och åter prylar

Just nu väntar jag på att pappa ska komma hit. Han ska hjälpa mig att åldersbestämma några dockor som vi ska lägga ut på Tradera.

Nu när Signe har fått sitt rum så har jag haft möjlighet att gå igenom mina gamla leksaker och sortera dem i högarna: spara, ge till Signe, sälja och slänga. Allt finna hemma hos pappa och när jag säger allt så menar jag allt! Även det jag trodde att jag slängt har på något sätt letat sig hem till pappas källare och samlat sig på hög. Väldigt konstig känsla att se ALLA sina gamla saker igen. Känner lite panikkänslor när jag tänker på det då det är väldigt mycket att gå igenom.

Efter mycket övertalning så fick jag pappa att sluta plocka upp alla rysliga och trasiga leksaker ur slänghögen. Allt skulle först sparas med efter att jag mycket bestämt börjat slänga saker i alla fall så hakade pappa på och kunde även han lägga saker i tippen lådan. Det blev en kartong full med skit som ska kastas. Vi har fortfarande flera lådor att gå igenom.

Vissa saker var kul att hitta. Bland annat några gamla dockor som jag fått av min farmor. Jag ska spara två av dem resten ska säljas. Hoppas på att någon samlare kan uppskatta dem.

Lite försiktigt kom jag med förslaget att sälja av saker på Tradera. Pappa hakade genast på och tyckte att det var en bra ide, gammal antikhandlare som han är.


Båda dessa dockor ska sparas.

På första bilden är det en allmogedocka från ca 40-talet. Vill spara den till Signe då det är en samlarpryl och jag tycker att det är lite kul med den.

Den andra dockan är från 30 eller 40-talet. Jag mins den från när jag var liten och farmor visade den för mig. Jag fick inte leka med den men jag tycke att den var jättefin och fick försiktigt plocka med den. Jag ska, när jag har pengar, lämna in den till en dockdoktor som restaurerar upp den.

Hon är gjord i plast och kan öppna och stänga sina ögon. På bilden står hon i sina underkläder, hon har en klänning som är i stort behov av att strykas till (men det får dockdoktorn göra).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0