Nils Manfred

3/9, alltså igår, döptes Manfred. Dagarna innan dopet hade jag helt försvunnit in i förberedelser som går att beskriva som muffin hell. Jag bakade små mini muffins i dagarna tre och något som kändes som till förbannelse. Tackar min neurotiska sida utan den hade jag inte fortsatt utan köpt tårta som en normal människa men manisk som jag är bakade jag 200 st. Det med Signe på en stol bredvid mig och Manfred på golvet. Båda barnen med åsikter!

Men plötsligt var muffina färdigbakade, huset ”städat”, Mathias stilig i kostym och jag och Manfred iklädda klänning. Där på kyrkbacken började släkt och vänner anlända och där bland alla människor får jag syn på Hektor. Lilla fina Hektor stilig i finkläder. Där brast det första gången. Stort tjut av rörda tårar. Så fin han var!

Signe hängde sig storögt fast på faster Idas höft och bars in i kyrkan. Jag stal tillbaka själva föremålet Manfred från många famnar som ville hålla och så började ceremonin…. Utan mormor Inger som hade haft så gott om tid under resan från Läppe.

Med Manfreds goda feerna Jeje och Karin vid vår sida sjöngs det psalmer och lästes böner. Manfred tittade sig tyst omkring, han sa inte ett ljud trots att prästen tog honom och hällde vatten på hans huvud. Med en ny frisyr visades han upp i kyrkan. Min vackra pojke! Det brast för Karin när Hektor kom framgående till henne och för mig ännu en gång när Signe (som bott hos sin farmor och suttit i hennes knä under dopet) fick syn på sin mormor som kommit insmygande i kyrkan och då sprang bort till hennes knä. Gråt igen!

Efter dopets rörande alla känslor var det dags för mina muffins att ställas fram på borden. Fikat här hemma var trevligt och lättsamt. Var inte uppdukat utan bjudet till mingel utan kaffe och utan tårta men med 200 mini muffins som ingen vågade äta.

På kvällen hade vi grillfest och firade Ida som fyllt år. Blev sent och vår lilla familj tittade mer och mer hålögt på vårat främmande men kul vinner över sova och kul var det!


Far och son (stulit bilden från gudmor Karin.)


Signe med sin gudmor och faster Ida.


Gudmödrar, moder och nydöpta Nils Manfred.


Signe förser sig av fikat


Kommentarer
Postat av: jeje

tack för att jag fick ta del av en jättefin dag :)



// Gonda Fen

2011-09-04 @ 18:59:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0