Manfred uppdatering

Att låta är han bra på men att få till förståliga ord är det värre med. Manfreds ord, 18 månader gammal, består till största delen av följande lista: Mamma, Pappa, Kisse ofta följt av majoooo, vovve, titta, sluta, umpa (apa), ja, nej, tappa, DÄ förstärkt med att peka, bil ofta följt av brum brum. Lägger til orden tack tack, hej då (sas första gången i morse) dricka, rita och klappa.
Han har ännu inte ett tydligt ord för sin syster men har sagt Ne vilket jag tror är en förkortning av Signe.
Manfred säger fler ord men de är ännu så svåra att urskilja att jag inte alltid förstår dem. Han har även fått in riktigt fullträffar som att säga till sin far ” du ä dum!” när han var riktigt arg.
Eftersom talet inte riktigt är där än blir Manfred ofta frustrerad och arg på oss när vi inte förstår honom. Argebiggen!
Däremot så vet jag att han förstår mer än vad han själv kan säga. Han kan peka på kroppsdelar allt från mage, navel till tand, tunga.
Om jag jämför mina barn, som jag har hört från alla att man ska göra, så är skillnaden enorm. Inser att jag inte hade en typisk ettåring med Signe. Vid 1,5 år pratade hon och hade funderingar kring allt. Hon rörde sig helt annorlunda och var med på ett sätt som jag nu inser vidden av… när jag har någon att jämföra med. Något som Manfred är tidigare med, som den man han är, är allt som har med knappar att göra. Att bygga och att lägga klossar i rätt hål och alla andra tekniska saker. Signe var mer socialt intresserad och har fortfarande svårt att leka själv, något som Manfred kan.
Manfred gillar att stapla och plocka i och plocka ur. Vi har alltid pennor och papper på bordet för han älskar rita. Att ta av och på korken på pennorna är lika kul det.
Det har nyligen gått upp för mig att han är vänsterhänt. Något som alla andra sett länge. Han ritar bara med vänster, pekar med vänster och så vidare.
En speciell liten man är vad han är.
Igår var vi på BVC. Jag hade, så klart, glömt att ta med BVC-boken och jag minns inte exakt vad han vägde eller några andra mått. Däremot så fick jag noga berättat för mig hur mycket under kurvan, både medelkurvan och sin egen, han ligger. Ett jättedipp på en redan klen linje. Det resulterar i remiss till sjukhuset för att utesluta gluten. Håller mig lugn då jag inte tror att han har någon allergi problemet är att ungen inte äter men lika bra att följa upp...
Här har hans storasyster förstätt honom med en kaka och tiger när han var ledsen.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Fina lilla Mannfred! Låter som att han och Freja har liknande ordfråd men hon säger nog ännu färre ord, trodde med att hon skulle säga Loves namn innan men icke. Hon kallar alla mamma, haha.

2012-11-15 @ 22:02:33
URL: http://silverdraken.blogg.se
Postat av: Janni

Så stor kille han är nu, känns som tiden springer iväg när man inte ser honom så ofta längre :(

Puss på er alla!

2012-11-16 @ 12:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback